Aj vám sa zdalo, že vianočná kampaň DARUJME VIANOCE pôsobila nevhodne na psychiku (nielen) detí?
Počas Vianoc išli medzi rozprávkami kampane, ktoré vyzývali na očkovanie. Ako som už avizovala, máme uzavretú skupinku, kde sú desiatky ľudí z rôznych krajín, rôzneho vzdelania, rôzneho postavenia. Kampaň nás šokovala a rozhodli sme sa, že nebudeme sedieť so založenými rukami. Viacerí sme podali sťažnosť a prišlo vyjadrenie komisie.
Ak ste už zabudli, že vôbec nejaké Vianoce boli, tak v kampani Ministerstva zdravotníctva vystupovali okrem iného aj deti, ktoré sa museli vyrovnať s faktom, že otec mohol ešte žiť, ak by sa dal včas očkovať. Toto celé išlo medzi rozprávkami a v hlavných vysielacích časoch.
Tu je odpoveď Rady pre vysielanie:
Komisia hlasovaním rozhodla, že TV spoty: „Darujme si Vianoce“, zadávateľa: Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky sú v rozpore s ustanoveniami čl. 10 ods. 3 vo vzťahu k čl. 51 a čl. 13 ods. 1 vo vzťahu k čl. 51 Kódexu a sťažnosti sťažovateľov sú čiastočne opodstatnené.
Komisia preto v súlade s čl. V ods. 2 písm. b) bod v. Poriadku apeluje na zadávateľa reklamy, ktorý sa vyzýva k zmene alebo úprave posúdenej reklamy alebo k zamedzeniu jej ďalšieho šírenia.
Sťažnosť – text:
Jedná sa o súbor 3 reklamných spotov zameraných na očkovanie proti Covid-19. Zadávateľom reklamy je Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky. Žiaľ naraz je možné poslať len 1 prílohu, ale nieje problém v prípade potreby doposlať aj ostatné. Čl. 10 Všeobecne o reklame (2) Reklama musí byť pravdivá, slušná a čestná.
V uvedenej reklame sa uvádza, že takmer 82% pacientov nie je zaočkovaných. Táto informácia je hrubo zavádzajúca. Pacienti vrátane pacientov v nemocniciach a na JIP trpia rôznymi typmi ochorení, z ktorých väčšinu nie je možné riešiť očkovaním.
Väčšina ľudí na Slovensku očkovaná je a viac-menej všetci dostali očkovacie látky, ktoré sa podávajú ako povinné očkovanie. Reklama neuvádza typ ochorenia, pracuje s tým, že si človek podvedome vybaví aktuálnu situáciu týkajúcu sa ochorenia covid. Čl. 12 Čestnosť reklamy (1) Reklama nesmie byť koncipovaná tak, aby zneužívala dôveru priemerného spotrebiteľa alebo využívala nedostatok jeho skúseností alebo znalostí alebo jeho dôverčivosť.
Reklama využíva všeobecnú nevedomosť či neschopnosť bežných spotrebiteľov pracovať s percentami a štatistikami. Do podvedomia podsúva pocit, že pravdepodobnosť ochorenia je 82%. Pracuje s motívom smrti u človeka, ktorý nespadá do rizikovej kategórie. Odhadovaná Case Fatality Rate (CFR) podľa WHO sa pohybuje okolo dvoch až troch percent (priemer z všetkých vekových kategórií), odhadovaná Infection Fatality Rate (IFR) sa pohybuje pod hranicou 1%.
Čl. 13 Spoločenská zodpovednosť reklamy (1) Reklama nesmie bezdôvodne využívať motív strachu, vytvárať pocit strachu a prezentovať produkt ako vhodný prostriedok na odstránenie strachu. Reklama bezdôvodne vytvára pocit strachu zo smrti mladého človeka (odhadovaný vek cca 40 rokov), u ktorého sa pravdepodobnosť úmrtia v prípade ochorenia pohybuje okolo jedného percenta. Reklama je púšťaná v čase, kedy televíziu pozerajú aj malé deti a vyvoláva strach, zdesenie a nočné mory.
Vzhľadom na vyššie uvedený argument ohľadom percent uvedená reklama porušuje aj nasledovné body: Čl. 14 Pravdivosť reklamy (1) Klamlivá reklama je neprípustná; za klamlivú reklamu sa považuje reklama, ktorá najmä b) sprostredkúva nejasným, nezrozumiteľným, viacvýznamovým alebo nevhodným spôsobom informácie podstatné pre priemerného spotrebiteľa na to, aby urobil kvalifikované rozhodnutie (6)
V reklame sa nesmie opomenúť podstatná informácia, ktorú priemerný spotrebiteľ potrebuje na to, aby urobil kvalifikované rozhodnutie o obchodnej transakcii; pri posudzovaní rozsahu spotrebiteľovi sprostredkovaných informácií sa zohľadňuje aj použité komunikačné médium.
(7) Reklama nesmie zneužívať výsledok výskumu alebo prieskumu, ani údaj alebo záznam z technického, odborného alebo vedeckého informačného zdroja alebo publikácie. (9) Reklama nesmie obsahovať štatistiku (štatistické údaje), výsledky prieskumu ani výsledky výskumu prezentované spôsobom, ktorým sa zveličuje alebo nepravdivo rozširuje platnosť reklamného tvrdenia.
Štatistika (štatistické údaje), výsledky prieskumu a výsledky výskumu použité v reklame musia byť aktuálne, ak je to obvyklé a možné, a pre priemerného spotrebiteľa jasne identifikované, a to najmä uvedením ich zdroja a relevantných časových údajov.
Reklama uvádza, ze zomrelo 15 000 ľudí na covid. Avšak toto číslo je vzhľadom na nepresnosť diagnostických testov (najma antigénové rýchlo testy ale aj nie celkom diagnosticky presné PCR testy) nepresné, nakoľko mnoho pacientov malo ako primárnu príčinu smrti inú komorbiditu, na ktorú mohli byt v minulosti liečení, veľký vplyv na to mal tiež vysoký vek pacienta, jeho poly- či multimorbidita, prípadne iné skryté diagnózy, ale neraz stačil samotný pozitívny covid test a v prípade smrti sa ako príčina smrti uviedla diagnóza covid-19, čo je vo veľa prípadoch zavádzajúce a smerujúce k nepresnej štatistike o miere úmrtí na covid.
Čl. 40 Všeobecné ustanovenia o reklame liekov, zdravotníckych pomôcok alebo zdravotných výkonov (4) Neprípustnou je aj reklama a) liekov, ktorých výdaj je viazaný na lekársky predpis alebo veterinárny lekársky predpis, b) liekov, ktoré sa uhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia, ak nie je Kódexom ustanovené inak, Čl. 41 Vysielanie reklamy liekov a reklamy zdravotných výkonov (2) V rozhlasovom alebo televíznom vysielaní je reklama zdravotných výkonov uhrádzaných na základe verejného zdravotného poistenia neprípustná. Reklama porušuje uvedené body vzhľadom na to, že očkovanie sa uhrádza na základe verejného zdravotného poistenia.
Čl. 42 Ochrana spotrebiteľov v reklame liekov, zdravotníckych pomôcok alebo zdravotných výkonov (1) Reklama liekov, zdravotníckych pomôcok alebo zdravotných výkonov nesmie obsahovať údaje vedúce k mylnému hodnoteniu vlastného zdravotného stavu. Reklama u spotrebiteľa vyvoláva pocit, že na infekciu respiračného traktu (ktorej názov ani nie je v reklame presne uvedený) človek určite zomrie.
Čl. 50 Maloletí účinkujúci (2) Účinkovanie alebo iné vystupovanie detí v reklame nesmie zneužívať prirodzené cítenie dospelých ľudí voči deťom. Reklama zneužíva ochranný postoj dospelého človeka voči deťom, podsúva pocit, že ochorenie, na ktoré cieli, deti vo vysokom percente oberie o rodiča.
Celý dokument a nález nájdete tu: https://www.40plus.sk/wp-content/uploads/2022/01/53-01-02_arbitrazny-nalez_Darujme-si-Vianoce_rev.pdf
Pripravila: Martina Valachová
Zdroj videí: sociálne siete