Začínate po 40-ke podnikať? Tu nájdete informácie, ktoré vám pomôžu!

Viac ako 50% ľudí po 45-ke si hľadá prácu pol roka a dlhšie a až 20% ľudí po 40-ke sa napokon rozhodne podnikať. Kde hľadať informácie?

Aj o tom som sa rozprávala s Marekom Štrbom, ktorý vedie projekt „Podnikateľské centrum“.

Denne tu prinášajú čerstvé informácie a usmernenia pre podnikateľov. Obzvlášť v tomto období korona vírusu, kedy sa informácie často menia v priebehu jedného dňa, je pre mnoho podnikateľov náročné si ich jednotlivo vyhľadávať.

Marek. Hneď potom, ako si človek nájde smer a podnikateľský nápad, nastupuje proces registrácie firmy. Ľudia sa často nevedia rozhodnúť či je výhodnejšia s.r.o. alebo živnosť. Čo by ste  poradili našim čitateľom, ktorí práve stoja pred touto otázkou?

Skvelá otázka, kde sa odpoveď zdá byť na oko jednoduchá a jednoznačná, no opak je pravdou. Vo svojom okolí poznám veľké množstvo ľudí, ktorí sú skalopevní priaznivci jednej alebo druhej varianty. A odporúčajú ju všade, aj keď to nie je logické a vhodné. Ja sa na danú situáciu pozerám trochu inak. Vždy je potrebné vedieť – 1. v akej oblasti sa ide podnikať a 2. či daná osoba má skúsenosti s podnikaním. Potom môžu prísť rady a odporúčania. Ani všeobecný lekár nepíše recept chorému od dverí, ale až keď ho prehliadne a zistí diagnózu.

V podstate je medzi živnosťou a s.r.o. veľký rozdiel. Tak ako aj pri samotnom založení, fungovaním, ručením, tak i pri zrušení podnikania. Základné rozdiely sú finančné, časové, potrebné dokumenty a elektronický podpis, vedenie účtovníctva. Áno samozrejme s.r.o. má výhody, ktoré sa slepo odporúčajú lebo … je to už pomaličky sila zvyku.

Ale povedzme si príklad: Kozmetička, ktorá nikoho nezamestnáva (a ani nikoho nechce), má salónik, stálu klientelu a mesačný obrat má približne 800 eur. Minimálna hmotná zodpovednosť. Je pre ňu výhodnejšie mať živnosť. Odpadá jej mnoho povinností, vedenie jednoduchého účtovníctva a raz do roka podáva daňové priznanie (ak je šikovná môže aj svojpomocne, prípadne za 30 eur je bežná suma vypracovania a podania človekom z praxe) Pre porovnanie pri s.r.o. by platila účtovníčke približne 50 eur opakovane každý mesiac.

V prípade, že sa podnikanie rozhodne zrušiť – vybaví to behom jedného dňa návštevou JKM (Živnostenský úrad, alebo elektronicky cez Slovensko.sk) a to bezplatne. Nasledujúci deň (ak sa neuvedie konkrétny dátum) už „nepodniká“.

Príklad druhý: Revízny technik, ktorý denne prichádza do styku so zariadeniami rádovo v stovkách, či tisíckach eur. Je tam veľká hmotná zodpovednosť, kde môže nesprávny prístup a manipulácia viesť až k ohrozeniu ľudských životov (plynový kotol, elektrické zariadenia a pod.). Áno niekto povie, že „poistka to spraví“. Avšak treba mať na mysli aj fakt, že daná osoba ručí svojím celým majetkom – ľahko sa môže stať, že príde o strechu nad hlavou.

Presne v tomto prípade vidím výhodu s.r.o., kde sa ručí základným imaním spoločnosti. Je tu už povinnosť vedenia podvojného účtovníctva, podávania rôznych výkazov a pod., založenie s.r.o (trvá do 30 dní a približne 300 eur), likvidácia s.r.o (môže trvať aj pol roka a viac, po novom zrušenie s.r.o  stojí viac ako 1000 eur s odbornou osobou).

Záver: Odporúčam prehodnotiť riziká (na vstupe a výstupe), vedomosti podnikateľa, reálne potreby trhu a finančné možnosti každého, kto sa rozhodne podnikať.

„Však vyskúšam a uvidím“ dostalo mnoho ľudí k exekúciám. Chybou nie je trh, ani štát ako sa to mnohokrát verejnosti predstavuje, ale nedostatočná pripravenosť jednotlivca a stav, že podnikať na Slovensku môže každý, kto sa dokáže podpísať. Áno myslím to bez srandy.

Podnikanie je o zodpovednosti a pridanej hodnote.

Aký je príbeh vášho projektu? Bolo málo ekonomických portálov? Čo je vaša pridaná hodnota?

Naše začiatky siahajú do roku 2016, kedy som začal rozbiehať projekt pod názvom „Biznisklub.sk“. Organizovali sme stretnutia podnikateľov po Slovensku za spolupráci s jednou FB skupinou, školenia a semináre zamerané na podnikateľov. Neskôr som začal uvažovať o zmene a oživení projektu. Písal sa koniec roka 2018 a už som vedel, že ten okamih raz príde, len som nevedel ako na to a na druhej strane bola tam aj obava z nepoznaného.

Keď prišla korona tento rok v marci už som vedel, že prežiť v džungli dokáže iba zdravý a silný tiger, žiadna mrcina. Zmena musela prísť a to v dohľadnej dobe.

Začal sa organizačný proces a plánovanie zmien. Priniesť niečo „neokukané.“ Zakladám si na automatizácii systému a na inováciách. Dali sme hlavy do kopy a tak 16. októbra zazrelo sveta „Podnikateľské centrum“. Postupne budeme pridávať nové a nové nástroje, ktoré uľahčia prácu podnikateľom, účtovníkom či živnostníkom. Prehľadnosť zmien a povinností na jednom mieste.

Či je málo ekonomických portálov na Slovensku? Nemyslím si, no stále tu vidím priestor na úspech a uchytenia sa na trhu. Keďže máme rozbehnuté rôzne Facebookové skupiny cielené práve na podnikateľov a účtovníkov – máme celkom dobré základy a je na čom stavať.

Napr. prevádzkujeme najväčšiu skupinu zameranú na Účtovníctvo, mzdy a dane, GDPR ochrana osobných údajov alebo aj horúca téma z minulého roka eKasa v praxi.

Naša pridaná hodnota sú „informácie zo sveta biznisu“ na jednom mieste. Máme za sebou mnoho odborníkov z oblastí práva, ochrany osobných údajov, účtovníkov, daňových poradcov, ktorí nám prispievajú kvalitným obsahom. Je pravda, že dobrí a kvalitní ľudia sa hľadajú ťažko, no my sa nájdeme. Nebránim sa novým spoluprácam a témam.

Ktoré články sa tešia najväčšej obľube?

V minulosti som pracoval v spravodajstve na regionálnej úrovni. Tu som nabral taktiež neoceniteľné skúsenosti a všimol som si pre mňa zvláštnu vec. Publikovali sme články s obsahom o úspechoch, o šikovných ľuďoch z regiónu – malo to minimálne ohlasy.

Ako náhle prišla bulvárna téma, vražda, nehoda – ľudia akoby bažali po niečom takom. Nerozumel som tomu vtedy, ani dnes a zrejme to nepochopím prečo to ľudí zaujíma a prečo čím väčšia blbosť alebo nešťastie sa stalo, tým boli dosahy väčšie.

O niečom to vypovedá. Mňa to veľmi mrzí, lebo Slováci sú naozaj veľmi šikovní a kreatívni a zaslúžia si svojich „5 minút slávy“ v dobrom svetle.

A takto je to aj s témami o podnikaní a biznise – je tu cieľovka, ktorá si to aktívne vyhľadáva, vzdeláva sa a inšpiruje. Sme malá krajina s počtom obyvateľov 5,46 mil. Keď si postupne začneme deliť a vytvárať kategórie záujmu – zistíme, že cieľová skupina je na Slovensku v mnoho prípadoch malá a dostávame sa na stovky či pár tisíc. Nehovoriac o odborných a špecifických témach – to sú rádovo stovky.

Najväčším úspechom sú teraz články k téme „korony“. Zmeny legislatívy, podpora štátu a pod. témy, ktoré zaujímajú aj tých, ktorí, v minulosti vôbec alebo minimálne sledovali dianie v podnikateľskom prostredí na Slovensku. Čo taktiež vypovedá o stave podnikateľského prostredia ako takého a riešenia vecí, keď horí strecha na dome.

Prinášať denne informácie zo sveta podnikania a účtovníctva musí byť náročné. Predsa len, legislatíva sa často mení. Kde hľadáte zdroje? Dá sa na informácie u vás stopercentne spoľahnúť?

Áno je to celkom sranda. Našťastie máme skupiny a skvelých partnerov, ktorí nám dajú dobrý tip.

Musím spomenúť aj na moment, kedy nás priamo Finančná správa na svojom webe a aj na FB stránke označila za neseriózny portál, že zdieľame hoaxy a nepravdy. Jednalo sa totiž o chybu FS SR, na ktorú sme prišli a poukazáli aj na konkrétne zákony a paragrafy. No štátne inštitúcie majú pred sebou ešte dlhú cestu. Namiesto toho, aby chybu odstránili a správne ju odkomunikovali (však ich za to platíme z našich daní), tak radšej nás označili za „triednych nepriateľov a šíriteľov hoaxov“.

Smiali sme sa hlavne na tom, ako behom jednej hodiny zmenili svoje vyhlásenia 3-krát. Čiže máme občas aj zábavu v práci.

Máte prehľad aj o aktuálnej pomoci? Predsa len pandémia podnikaniu nepraje a zároveň sa mnohí podnikatelia nevedia zorientovať v tom, kde a o čo môžu žiadať. Dávate aj na tieto témy odpoveď – takú rukoväť?

Momentálne je rozbehnuté: 1. projekt „Prvá pomoc“, kde si môžu záujemcovia požiadať o príslušné opatrenia 1 až 4. ; 2. projekt „Dotácia na nájomné“, ktoré spadá do réžie ministerstvo hospodárstva ; 3. projekt na záchranu turizmu spadá pod ministerstvo dopravy.

Na sledovaní ďalších pracujeme a informujeme o nich na našom webe Podnikatelskecentrum.sk

Ešte v závere doplním, že si zakladáme na overiteľných faktoch, či zdrojoch. Vždy si overujeme informácie nezávisle aj u dvoch partnerov.

Robíte aj pravidelný newsletter a môže sa doň registrovať každý?

Žijeme v dobe internetu. Robiť online marketing je dnes už povinnosť každého podnikateľa, ktorý chce dosiahnuť úspech vo svojom biznise. Pod každým článkom je možnosť prihlásiť sa na odber. Newsletter posielame 2-3-krát do mesiaca. Takže spamu sa obávať naši sledovatelia a partneri nemusia. Používame službu MailerLite, s ktorou sme spokojní. Je tam prijateľný pomer cena/výkon.

Rozhovor pripravila: Martina Valachová

Mohlo by vás zaujímať