Veľmi často sa stáva, že ľudia po 40-ke majú pocit stagnácie alebo cítia, že oblasť, v ktorej sa hýbu, im sedí, ale chceli by to robiť INAK. V takých situáciách sú dve možnosti. Buď dajú výpoveď a prejdú ku konkurencii, kde vidia, že by mohol nastať progres. Alebo si založia vlastnú firmu a idú do podnikania. Niekedy stačí pridať kvapku inej ingrediencie a detail spraví rozdiel. Napríklad taká kvapka citrónu do vody. Drobnosť, ktorá pomôže vyrobiť z obyčajnej vody osviežujúci drink. A takto podobne vznikol projekt LEMONPIE…
Dámy, ako vznikol nápad založiť si vlastnú firmu?
Firmu sme založili hneď po úspešnom absolvovaní prvého školenia za realitného makléra. Proste sme si povedali, že to zvládneme. Obidve sme už vtedy mali dlhoročné skúsenosti s vlastným podnikaním, a tak sme vedeli do čoho ideme. Ohľadom realitnej praxe sme mali jasno, čo je našou prioritou. Robiť to inak než väčšina realitných kancelárií a maklérov na Slovensku.
Ak môžete prezradiť, kto vymyslel názov?
Po vyše troch rokoch našej prvej “eseročky” Realitylab (jej meno sme si nechali vygenerovať za jeden večer na internete ako „pracovný názov“ pre našu prvú “realitku”) a niekoľkých úspešných obchodoch, sme si povedali, že nám to spolu funguje a v práci sme si našli záľubu. Nastal čas, „usadiť sa“. Ale, ako to už býva, keď si skúsená žena vyberá domov pre seba a svoju rodinu, hľadá všetkými zmyslami, aby tam našla všetko, čo ona a jej rodina potrebuje na dlhé roky.
A tak sme si na pomoc zavolali Anku a Naďu z Levosphere, s ktorými sme vyše pol roka hľadali to naše „pravé orechové“. Názov sme hľadali s jasným heslom, aby bol svieži, iný ako taký ten„typický realitný“ a aby bol zapamätateľný. A keďže od prvého uzatvoreného obchodu je pre nás typické obdarovať kupujúceho aj predávajúceho koláčom a fľašou prosecca, PIE tam proste musel byť. 🙂
Reality a realitní makléri sú večná téma. Nie je ich na trhu prebytok? Vie sa nová firma uživiť?
Trh je prirodzený vzťah ponuky a dopytu; ak je prebytok ponuky realitných služieb, vzniká veľká konkurencia medzi realitnými spoločnosťami a maklérmi, čo určite nie je na škodu veci. V tejto situácii to môže byť častokrát boj o prežitie.
Keď sme sa rozhodovali venovať sa tejto oblasti profesionálne, mali sme vlastné skúsenosti s kúpou a predajom nehnuteľností, kde sme sa niekedy čudovali, ako sa„to robí“. Prevyšoval pocit sklamania z toho, ako by sa to dalo krásne uchopiť a odviesť skvelú profesionálnu prácu. Je totiž veľmi dôležité, ako pristupujete k práci, ku klientovi, ako viete byť osobní a proaktívni, a hlavne kreatívni.
Ako dlho ste v tejto oblasti pôsobili, keď ste sa rozhodli pre LEMONPIE?
Reality sme od začiatku robili „po vlastnom“, bolo to niečo vyše troch rokov, keď sme sa rozhodli v tejto oblasti usadiť a dať nám jasnú tvár. LEMONPIE sa tak tvaroval vyše pol roka s tímom profesionálov na brand analýzu a brand identitu a vizuálna stránka sa tvorila ešte nejaký ten týždeň potom.
Čo robíte inak? Predajte sa našim čitateľom.
Pri zakladaní značky LEMONPIE sme mali od začiatku jasný cieľ; riešiť realitný obchod na úrovni, ktorú si kúpa či predaj nehnuteľnosti zaslúžia.
Tak ako aj my, aj náš klient je klient náročný; proste profesionál.
Po našich skúsenostiach sme od začiatku vedeli ako to robiť nechceme. Preto sme si určili priority – jasná a férová komunikácia, osobná zaangažovanosť do všetkých častí realitného procesu, nadštandardná starostlivosť o klienta a výnimočný marketing nehnuteľností, ako aj našej značky.
Ako veľké fanúšičky interiérového dizajnu (Janka pôsobila roky v oblasti interiérových návrhov) a so skúsenosťami v oblasti menších stavebných úprav (Mária vyše 9 rokov vedie firmu zameranú na menšie stavebné úpravy a s manželom postavili dom), poskytujeme klientom realistické návrhy a názory. Za tých pár rokov praxe sme klientom zarobili desiatky tisíc eur s minimálnou a hlavne vysoko rentabilnou investíciou. Obe sme vyštudované ekonómky a čísla okrem dizajnu a kreatívnej tvorby sú nám veľmi blízke.
Dávame dôraz na kvalitnú prípravu nehnuteľnosti pred predajom, tzv. homestaging, presne zacielenú na starostlivo zadefinovaný profil kupujúceho, a od toho sa následne odvíja správne zvolená prezentácia nehnuteľnosti slovom aj obrazom, profesionálnymi fotkami, 3D vizualizáciami a 3D obhliadkou, nevynechajúc kvalitnú právnu starostlivosť.
Aktuálne tu máme krízu, akú si nepamätáme. Máte návod, čo je rozumné v tejto situácii robiť: Kupovať? Predávať? Čakať? Aké budú ceny domov a bytov po Koronakríze?
Sledujeme veľmi intenzívne trh a mnoho profesionálov z oblasti realít, bankového a finančného sektora na Slovensku či v Čechách, vývoj pracovného trhu a, samozrejme, prichádzajúce vládne opatrenia, dokonca sledujeme tak „z boku“ aj dianie v iných európskych krajinách; zúčastňujeme sa v tieto dni mnohých online konferencií a čítame desiatky článkov.
Momentálne sa všetko zastavilo. Ako ľudia sme sa zamerali na to najhlavnejšie, a to je zdravie. Po mesiaci od zavedenia prvých opatrení, kedy došlo k obrovskému výpadku dopytu na realitnom trhu, až priam jeho zastaveniu na pár dní, sa kolesá začínajú pomaly opäť točiť.
Po prvotnej fáze šoku, strachu a uvedomenia si vecí, nastavenia novej formy fungovania, sa niektoré veci začínajú opäť hýbať, ľudia majú záujem o obhliadky a napriek stále nízkemu dopytu sa v realitnom biznise pracuje. Vidíme to aj u kolegov, aj my sme absolvovali za posledné dni niekoľko obhliadok a klienti nás kontaktujú aj kvôli pomoci s hľadaním nehnuteľností, najmä investičných.
Stretávame sa s tendenciou potenciálnych kupujúcich čakať na nižšie ceny.
Treba si ale uvedomiť, že trh s nehnuteľnosťami nie je trh s rúškami či dezinfekciou, a tie ceny sa budú hýbať pomalšie.
Kvalitné nehnuteľnosti, a nehnuteľnosti v dobrých lokalitách, po ktorých bol veľký dopyt aj pred „koronou“, si cenu budú držať. Ak má klient v týchto dňoch už predschválenú hypotéku a našiel si tú svoju vysnívanú nehnuteľnosť, nemal by otáľať. S blížiacimi sa letnými mesiacmi môže rásť dopyt po rodinných domoch a sekundárnych nehnuteľnostiach (chalupy, chaty, záhrady), pokiaľ bude korona vírus stále medzi nami.
Čo už teraz pociťujeme, je zvyšovanie ponuky prenájmov, čo prirodzene bude tlačiť ceny nadol. Je predpoklad, ak pandémia bude mať rastúcu tendenciu ešte najbližších niekoľko týždňov, že sa bude zvyšovať aj ponuka bytov, ktoré boli pôvodne kupované na biznis formou krátkodobého prenájmu cez airbnb či booking portály. Ak si majitelia bytov nebudú vedieť poradiť so splátkami úverov, je predpoklad, že sa budú snažiť byty predať.
Z toho vyplýva, že tiež vznikne tlak na ceny. Dnes sa ale nevie, ako dlho bude táto situácia trvať. Pozitívne správy v znižovaní sa počtu nakazených budú mať určite vplyv na mysle kupujúcich a predávajúcich a rovnako tak na realitný trh a iné oblasti ekonomiky.
Rozhovor pripravila: Martina Valachová
Mohlo by vás zaujímať..
Novinárka a moderátorka Nikoleta Kováčová zmenila na čas profesiu