Likvidácia povesti učiteľa v priamom prenose? Hajloval učiteľ v Senci? Prejavoval sa ako homofób?

Likvidácia povesti učiteľa v Senci

Likvidácia povesti učiteľa v Senci v priamom prenose? Hajloval učiteľ v Senci? Prejavoval sa ako homofób?

Dvaja bývalí žiaci to vidia takto inak… Som zo Senca a môj syn pred necelým rokom ukončil svoje stredoškolské štúdiá na miestnom gymnáziu. Učil ho aj pedagóg Maľa. Pedagóg, ktorý bol pretriasaný ako vyznavač Hitlera, ktorý podľa článkov v médiách nútil na hodinách deti hajlovať. Likvidácia povesti učiteľa v Senci v priamom prenose? Hajloval učiteľ v Senci? Prejavoval sa ako homofób?

Už dlhšie som chcela urobiť rozhovor k udalostiam, ktoré pohli Slovenskom, ale robiť rozhovor s vlastným synom? Mohlo by to pôsobiť tendenčne. Podarilo sa mi spojiť s dvomi, tiež už bývalými žiakmi, Patrikom M. a Kristínou Š. Tento rozhovor bude bez uvedenia ich fotografií a plných mien. Odpovede mi poslali mailom a sú uvedené tak, ako ich poskytli. V neskrátenej a ani nijak upravenej verzii.

Dôvod, prečo som chcela tento rozhovor urobiť je aj ten, že v budúcnosti môže byť prípad tohto pedagóga použitý ako vzor toho, čo sa v médiách vyskytlo iba ako výpoveď jednej strany. A tá výpoveď môže byť braná ako jasný dôkaz, že takto to bolo. Ale bolo?

Ako vidia situáciu Patrik a Kristína?

….

Otázky a odpovede…

Koľko rokov vás učil Slavomír Maľa?

Kristína Š: Učil ma celé 4 roky od prvého ročníka ako som nastúpila na gymnázium.

Patrik M. :Nastúpil som až do 2. ročníka gymnázia, takže ma pán profesor učil 3 roky.

Ako ho hodnotíte? Ako človeka a pedagóga?

Kristína Š.: Ako človek bol vždy nápomocný aj mimo svojich hodín. Dalo sa s ním porozprávať o rôznych témach. Aj o tom, čo nás trápi. Hlavne nás podporoval v tom, čo nás baví a pomáhal nám sa ďalej rozvíjať. Je to kľudný typ človeka a veci vždy rieši s chladnou hlavou. A nie je zaujatý. To platí aj počas jeho vyučovacích hodín. Myslím si, že ako pedagóg mal rešpekt medzi študentami, pretože nás vedel naučiť a podať učivo zaujímavým spôsobom, aby bolo ľahšie zapamätateľné. Mnohých mojich spolužiakov začal tento predmet aj vďaka nemu baviť a určil ich smer do budúcnosti.

Patrik M.: Človek vždy pozitívny a vysmiaty, ktorý sa tešil na každú hodinu, ktorú učil. Pán profesor Maľa miloval históriu a užíval si, že nás ju mohol učiť. Vždy vedel učivo perfektne vysvetliť a dalo sa s ním porozprávať aj mimo hodín, vždy bol veľmi ochotný. Veľmi rád vtipkoval.

Ako vyzerali hodiny dejepisu?

Patrik M.: Na tie ranné prišiel spravidla s kávou v ruke a s úsmevom na tvári. Ku každému učivu mal vždy pripravené obšírne prezentácie, ktoré využíval na obohatenie svojho výkladu. Veľmi často používal aj rôzne dokumenty z YouTube a Slavné dny. Vždy sme sa ho mohli pýtať aj otázky, na ktoré nám s radosťou odpovedal. Aj vďaka tomu boli vždy hodiny dejepisu zaujímavé nie len pre študentov, ktorí dejepis obľubovali, no i pre tých, ktorí ho až tak v láske nemali. Hodiny dejepisu boli moje najobľúbenejšie.

Kristína Š.: Každú hodinu dejepisu mal pripravenú prezentáciu plnú obrázkov a sem tam nám na lepšiu predstavu daného učiva púšťal aj videá zo stránky Slavné dny alebo z YouTube kanála Dejepis Inak. Aby sme učivo lepšie pochopili, dával nám pohľad na dejiny z oboch strán. Nielen zo strany víťazov. Tak sme vedeli lepšie pochopiť aj vývoj ďalších udalostí. Často sa nás pýtal na náš názor, že prečo si myslíme, že sa to stalo. Chcel nás naučiť, aby sme si vedeli dávať veci dokopy. Hlavne ho obdivujem z toho dôvodu, že vždy to odučil s rovnakým zápalom. Bolo vidieť, že preň to nie je len práca, ale aj koníček.




Preberali ste aj aktuálne politické otázky a dianie? Akým štýlom? Išlo o diskusiu na základe toho, čo sa aktuálne deje? Alebo vám bol „vnucovaný“ nejaký pohľad?

Kristína Š.: Občas sme viedli diskusiu, ale tým štýlom, že on nás nechal sa rozprávať medzi sebou a vymieňať si vlastné názory. Keď sme sa opýtali jeho, povedal nám, že on musí byť apolitický a až keď sme ho veľmi prosili, povedal aj svoj postoj. Ale žiadny svoj alebo iný pohľad nám nevnucoval. Samozrejme, diskusiu korigoval aby sme sa vyhli nenávistným a extrémistickým názorom.

Patrik M.: Preberali sme politické dianie, ktoré sa týkalo daného učiva. Pán profesor nikdy sám od seba aktuálnu politickú situáciu neriešil, no občas sa stalo, že sa ho niekto opýtal na jeho subjektívny názor na aktuálne dianie vo svete. A pán profesor mu odpovedal. No nikdy sa nejednalo o nejaké extrémistické prejavy alebo podobne. Takisto vždy zdôrazňoval, že je to len jeho subjektívny názor a môže sa mýliť. Nikdy nám žiadne názory nevnucoval.

Budova školy

Prejavoval sa pán Maľa homofóbne? Resp. čo z toho, čo vyšlo v médiách, sa dialo na hodinách dejepisu?

Patrik M.: Nikdy som pána profesora nepočul vyjadrovať sa homofóbne. Viem, že pán profesor je kresťan, čiže nejaký svoj subjektívny názor mať môže, no neprezentuje ho.

Kristína Š.: Nezažila som, že by sa niekedy prejavoval homofóbne. To, čo vyšlo v médiách, bolo vytrhnuté z kontextu. Tieto záležitosti, čo sa týkajú zloženia rodiny, sme preberali aj my ako súčasť občianskej náuky, keď sme brali slovenské právo a ústavu. Neprezentoval tým svoje presvedčenie a určite by sa nikomu nevysmieval, že nemá kompletnú rodinu – ako sa písalo v médiách.

A čo hajlovanie? Keď sa nedialo, tak ste o takých situáciách započuli na chodbách školy?

Kristína Š.: O tom, že mal nútiť žiakov hajlovať som sa dozvedela iba z médií. V realite by to nikdy nespravil. Poznám jeho postoj k tejto ideológii a je striktne proti nej. Skôr som bola svedkom opaku, keď sa chceli k tejto ideológii niektorí študenti prikláňať, tak im vysvetľoval, prečo by sa nemali. Preto si to ani neviem predstaviť, že by on niekoho k tomu nútil.

Patrik M.: Toto tvrdenie ma azda prekvapilo najviac. Nikdy som ani nikoho nepočul hovoriť, že by to od niekoho vyžadoval a ani sám som toho nebol svedkom. Pán profesor je členom protifašistického hnutia. Obvinenie, že by nútil žiakov, aby sa mu zdravili hailovaním je smiešne. Vždy sa razantne staval proti tejto ideológií.

Ako ste sa cítili, keď ste si prečítali o kauze v médiách? Podnikli ste nejaké kroky? Vyjadrili ste svoj názor verejne?

Kristína Š.: Keď som sa to dozvedela, nechápala som prečo chce niekto práve jemu takto ničiť povesť, keď celé roky patrí medzi najobľúbenejších učiteľov. Po tejto dezinformácii v médiách sme sa rozhodli vytvoriť s bývalými spolužiakmi petíciu, ktorá našla veľký ohlas u ľudí a potešilo nás, koľkí sa v nej iniciovali. Taktiež som svoj postoj a názor k tejto kauze vyjadrila aj na sociálnych sieťach.

Patrik M.: Bol som v šoku. Nedokázal som pochopiť, ako si mohol niekto niečo takéto na pána profesora vymyslieť. Niektoré média však dokázali vyprodukovať taký odpad, že to ani nie je možné. Najviac ma pobavilo tvrdenie, že pán profesor chce vyvraždiť všetky pandy… Výkon hodný Pulitzerovej ceny… V sekcii na komentáre som sa ho vždy zastal dlhým komentárom a so mnou aj stovka daľších študentov.

Je niečo, čo by ste chceli dodať na záver? (možno nejaký odkaz pánovi Maľovi?)

Kristína Š.: Len to, že netreba hneď veriť úplne všetkému čo sa objaví v médiách. Treba si hlavne vypočuť aj druhú stranu a overiť informácie, pretože takéto „senzácie“ a hoaxy sa šíria veľmi rýchlo. A vedia zničiť aj život nejednému človeku. Ďakujem.

Patrik M.: Osoby, ktoré tieto obvinenia voči pánovi profesorovi Maľovi vzniesli, by sa mali verejne pánovi profesorovi ospravedlniť a čeliť konsekvenciám za svoje skutky, pretože i keď sú tieto obvinenia nepravdivé, tak poškodili dobrú povesť vynikajúceho pedagóga i celej školy. Pánovi profesorovi želám hlavne veľa síl a šťastia.

….

Likvidácia povesti učiteľa v Senci? Záver

V denníku Štandard vyšiel pred niekoľkým dňami článok, z ktorého citujem:

Médiá pôvodne priniesli informácie o tom, že vyučujúci čeliaci obvineniam žiakov v rámci svojich hodín propagoval fašizmus. Podnetom študentov jednej zo stredných škôl v Senci sa zaoberal komisár pre deti, ako aj Generálna prokuratúra, informoval v pondelok portál Pluska. Učiteľ sa mal na hodinách vyjadrovať aj k vojne na Ukrajine či téme LGBT komunity.

Napriek početným obvineniam z rôznych kontroverzných edukačných metód sa po niekoľkých dňoch do médií dostali vyjadrenia študentov, ktorí majú s učiteľom pozitívne skúsenosti. Opísali ho ako vzdelaného vyučujúceho s výborným prejavom.

A hoci na svojich hodinách preberal aktuálne politické témy, nikomu svoj názor nevnucoval, priblížili študenti. Príbeh o psovi, ktorého mal dejepisár zastreliť, mal byť v skutočnosti ilustráciou na tému o tom, že neznalosť zákona neospravedlňuje.

Koniec citácie…

Kde je skutočná pravda?

Dnes sa človek môže dočkať likvidácie v priamom prenose. Do pár hodín či dní. A keď sa zistí opak, väčšinou to už médiá neprinesú s palcovými titulkami. Pečať na človeku ostane. Pachuť. Nespravodlivosť. Toto by sme si mali uvedomovať. My všetci, ale najmä predstavitelia médií hlavného prúdu.

Posnažím sa priniesť aj stanovisko pedagóga Maľu, aj keď nie som si istá či sa bude chcieť vyjadriť. Zo školy odišiel. Budem čakať aj na stanovisko inšpekcie, ktorá prípad preveruje. A rada uverejním aj rozhovor so žiakmi, ktorí podnet podali.

Pasca…

Prípad mi veľmi pripomína situáciu s tzv. fekálnym fantómom. Syn generála Macka, ktorý prišiel o všetko. O rodinu, prácu… A trvalo roky, kým súd potvrdil, že je nevinný. Tie roky mu už nikto nevráti a stratené vzťahy tiež nie. Sme veľmi rýchli v odsudzovaní. A to je pasca, ktorá neveští nič dobré.

Pripravila: Martina Valachová

Mohlo by vás zaujímať