Pred časom sme priniesli článok Zory Puškáčovej o tom, ako vo svojej kampani politická strana SNS použila moravské ornamenty. Strhla sa celospoločenská diskusia, SNS odmietala uznať svoju chybu. A máme to tu opäť! Že si politici nepreštudujú a nevedia, čo je naozaj slovenské, dokazuje aj Ľudová strana Naše Slovensko a jej kandidátka.
V zmysle filozofie – keď je to vyšívaný ornament, je to ľudové a oprávňuje to nositeľa k apelu na národné cítenie, burcuje národ, aby si uchovával tradície. A pritom má na sebe blúzku neznámeho pôvodu, s najväčšou pravdepodobnosťou kúpenú z ALIEXPRESU od nejakého kšeftárskeho výrobcu z veľkovýrobne, ktorý netuší nič o slovenských krojoch a výšivkách.
Naša spolupracovníčka Zuzana Tajek Piešová sa spravodlivo rozhorčila. Vy, čo ju poznáte, viete, že je horlivou zástankyňou čistoty a pravdivosti, uchovávania pôvodného dedičstva. Čo si myslí o tejto volebnej maškaráde?
Zuzana Tajek: „Takže takto prezentuje kortešačka ĽSNS naše tradície a úctu k nim! V pseudoblúzke s pseudoruskou alebo pseudorumunskou ornamentikou, ak sa to dá tak nazvať. Tomu hovorím vlastenectvo! Čo takto dobrať si lekcie o skutočnej slovenskej ornamentike a odeve a potom stavať kartu na tradičné dedičstvo našich otcov a materí?
https://www.aliexpress.com/item/32921139791.html
Ak robiť predvolebnú kampaň, tak poriadne, nezanedbať detaily? Takáto verzia nie je nič iné, iba čisté diletantstvo… Nepoučiteľní komplexne, nepoučiteľní a tvrdohlaví v detailoch. I toto je obraz volebnej kampane ďalšej politickej strany, ktorá chce opiť rožkom voličov, a možno aj preto postavila kampaň na „tradícii“.
Alebo lepšie povedané – znásilňuje tradíciu pre politické účely.
Ale povedzme si pravdu, nie je to nič nové. Je známe, že aj v histórii boli tradičné odevy zneužívané na rôznu politickú a ideologickú propagandu. Nech to už bolo akokoľvek a pre čokoľvek, pospolitý ľud sa aspoň adekvátne ustrojil, či do národnych odevov /Sokolské zlety, návštevy prezidenta T. G. Masaryka a iných politikov, alebo mnoho iných udalostí/.
Aj v tienistých dejinách Slovenského štátu sa ľudia v regiónoch patrične ustrojili tak, ako im kázali regule obce i regiónu, aj keď k udalostiam, na ktoré by sme možno radšej zabudli /návštevy prezidenta Tisa, okupácia a vstup nemeckých vojsk/. História sa opakuje, no po období, kedy by sa asi všetky vyššie postavené garnitúry o tradičný odev ani neobtreli, skôr ho zatracovali, teraz v rámci ošiaľu naťahajú na seba hocičo, len nech je to „ľudové, tradičné, folklórne“.
Čo na tom, že to môže byť pseudo, dokonca až cudzorodé…
Hlavne, že heslo na predvolebnom plagáte je dostatočné dôrazné, pôsobí na city a driemajúcu národnú hrdosť. Veď tá je teraz v móde!“
Ako vnímate používanie vzorov v spoločenskom a politickom živote vy?