Nízkonákladovky predávajú samostatné letenky. Ak si kúpite spiatočnú letenku napríklad od Austrian a nenastúpite na prvý let, tak vám automaticky stornujú druhý let. Rovnako ak máte letenku s prestupom napríklad v Amsterdame – pokiaľ neletíte do Amsterdamu, nepoletíte ani z Amsterdamu a Austrian vám zruší celý let.
Nízkonákladové lety a zrušenie vášho letu
Ale ako som spomínala, nízkonákladovky predávajú samostatné letenky. Čiže, ak si kúpite letenku ako spiatočnú, a vynecháte časť letu, zvyšok ostáva v platnosti.
Problém môže nastať vtedy, ak si napríklad vyskladáte nejakú cestu s na seba nadväzujúcimi letmi. Napríklad si kúpite letenku do Londýna a odtiaľ do Rejkjavíku. Pokiaľ máte krátky čas na prestup alebo lietadlo bude meškať a nestihnete let z Londýna, tak máte smolu, proste si na Island budete musieť nájsť iný spôsob dopravy.
Ale ak by ste to mali napr. od Austrianu a let do Londýna aj z Londýna by bol na jednej letenke, tak Austrian sa postará aby vás lietadlo do Rejkjavíku buď počkalo alebo vás prebookujú na iný let. Takže ak plánujete let s prestupom cez nízkonákladovku, majte na pamäti riziko – čo ak bude lietadlo meškať?
Nemôžete letieť a letenku už máte kúpenú?
Nuž, tak vám prepadne. Letenky od nízkonákladoviek sa nedajú stornovať, nevrátia vám peniaze, ak nemôžete letieť. Tiež sa neoplatí niekomu ich posunúť, lebo prepis mena na letenke je častokrát niekoľkonásobne drahší ako nová letenka. Takže necháte to tak, neurobíte si check-in a lístky prepadnú.
A s týmto letecké spoločnosti rátajú (všetky, nielen nízkonákladovky) a predajú viac leteniek ako je miest v lietadle. Lebo počítajú s tým, že nie všetci na let nastúpia a oni aspoň zarobia. Ale raz za čas sa potom stane, že sa im „začekuje“ viac ľudí ako je miest na palube (overbooking), čiže niekoho musia z lietadla poslať preč.
Väčšinou hľadajú dobrovoľníkov, tým ponúknu iný let a aj finančnú kompenzáciu. Mne sa toto ešte v nízkonákladovke nestalo, ale ak by som letela sama, prípadne aj dvaja a zmena letu by nám nenarušila program, dala by som sa nahovoriť.
Raz sme s kamoškou leteli bežnou aerolinkou (TAP) a tam bol tiež overbooking a vybrali akurát nás dve. Mali sme miesta v economy (2.trieda, ten štandard), tam mali plno, tak nás šupli do business class (1.trieda) a teda nesťažovali sme sa. Šampáňo v sklenenom pohári, prvotriedne jedlo na porcelánovom tanieri, veľké a pohodlné sedadlo. No móže byť: – )
Nízkonákladovky občas menia alebo aj rušia odlety.
Tak raz za čas si skontrolujte mailovú schránku alebo rezerváciu na stránke či v appke. Aby ste neboli pred odletom prekvapení.
Pokiaľ letecká spoločnosť zmení čas odletu, dá vám na výber tri možnosti – akceptujete zmenu letu ponúkanú leteckou spoločnosťou; necháte sa prebookovať na iný let, čiže nájdete si iný let a zarezervujete ho; let zrušíte a dostanete naspäť peniaze.
Pri tejto možnosti sa pristavím trochu. Napr. Wizzair vám vráti celú sumu čo ste dali za letenku a plus ešte 20% navyše ako kompenzáciu. Túto kompenzáciu vám dajú ale len v tom prípade, ak si peniaze necháte vyplatiť na vaše Wizzair konto. Takto majú istotu, že zas kúpite nejakú letenku. Ak si peniaze necháte vyplatiť na svoj bankový účet, dostanete len hodnotu letenky.
Akurát nedávno som toto riešila.
Prišiel mail, že posunuli let o pár hodín a mala som si vybrať z vyššie uvedených možností. Musela som letieť a presne v ten deň, takže aj keď let posunuli o pár hodín, musela som so zmenou súhlasiť. Čiže by to vyzeralo na prvú možnosť, že akceptujem zmenu letu.
Ale rýchlo som pozrela na aktuálne ceny leteniek a tie boli o polovicu nižšie ako keď som ich kupovala (a to som si myslela, že ako dobre som kúpila…). Tak som dala letenky zrušiť, na konto mi poslali celú sumu za letenky plus 20% navyše, ja som hneď kúpila letenky na ten istý let čo mi ponúkali a vo výsledku som mala tie nové letenky nielen že zadarmo, ale som ešte aj zarobila. : – )
No a potom sa ešte môže stať, že lietadlo mešká.
Pokiaľ mešká viac ako 2 hodiny a nie je to kvôli počasiu, máte nárok na finančné odškodnenie. Hneď pýtajte potvrdenie o meškaní letu a v závislosti od doby meškania a vzdialenosti dostanete kompenzáciu až do 600 €. Viac o tomto si nájdete všade možne. Kompenzáciu si viete vybaviť sami alebo sa obrátiť na agentúru (ktorých je veľa), ale tá si zoberie províziu.
A toto je asi tak všetko z témy nízkonákladoviek. Je ešte niečo čo by vás zaujímalo? Kľudne napíšte.
Autorka je fotografka a vášnivá cestovateľka
Mohlo by vás zaujímať…
ZMENA TERMÍNU Víkendový Reštart Tela a Mysle | Wellness Hotel Kontakt