Nové technológie Kia v elektrických vozidlách: Inovácie, ktoré menia hru

Nové technológie Kia v elektrických vozidlách: Inovácie, ktoré menia hru

Ak ste si mysleli, že v elektrických autách už niet čo inovovať okrem batérií, mýlili ste sa. Kia totiž prináša do svojich elektromobilov inovácie, ktoré na prvý pohľad nemusí byť vidno, napriek tomu robia vašu jazdu pohodlnejšou a bezpečnejšou. Prečítajte si o nich viac.

Jazdite bezpečne s bezpečnostnými asistentmi

Nové autá sú plné elektroniky, ktorá sa stará o bezpečnosť vás aj vašej posádky. Majú vstavané veľmi výkonné počítače, ktoré zbierajú v reálnom čase dáta z desiatok senzorov a vyhodnocujú ich. Auto tak vždy vie, čo sa okolo deje a v prípade potreby aktivuje jeden z jeho asistenčných systémov.

Za základ môžeme považovať adaptívny tempomat, ktorý okrem udržiavania stálej rýchlosti udrží aj vzdialenosť od auta pred vami. V prípade potreby spomalí alebo úplne zastaví, a keď sa auto pred vami rozbehne, rozbehne sa aj vaše auto. Určitou nadstavbou sú potom systémy, ktoré vás udržia v strede jazdného pruhu, automaticky preradia do susedného pruhu, keď „vyhodíte smerovku“ či spomalia, keď sa budete do zákruty rútiť príliš rýchlo.

Auto vám tiež dá znamenie, ak sa bude niečo nachádzať vo vašom mŕtvom uhle či automaticky zabrzdí, keď vám v meste do cesty vojde chodec, cyklista alebo ďalšie auto.

Samozrejme, žiadny asistenčný systém nie je všemocný. Za každých okolností sa teda plne sústreďte na šoférovanie a nespoliehajte sa iba na elektroniku.

Lepší podvozok a viac priestoru pre cestujúcich

Tie najlepšie inovácie v autách často nie je vôbec vidno. To je aj prípad niektorých elektromobilov Kia – napríklad modelov Kia EV6 a Kia EV9, ktoré sú vyrobené na novej platforme E-GMP. Tú konštruktéri vyvinuli priamo pre elektrické autá a má viacero výhod.

Prvou je úplne rovná podlaha, ktorú ocenia cestujúci vo všetkých radoch sedadiel. Ďalšia výhoda je (skoro) dokonalé rozloženie hmotnosti 53:47 a s ním aj vynikajúca ovládateľnosť na ceste. Tú zlepšuje tiež integrovaná náprava s hnacím hriadeľom a ložiskom v jednom celku či hydraulické puzdrá, ktorými je uchytený pomocný rám ku karosérii.

Výraznou inováciou, posúvajúcou elektromobily Kia na novú úroveň, je aj 800-voltový systém. Oproti staršej 400 V technológii s ním môžete nabíjať elektromobil na 800 V rýchlonabíjačkách s výkonom až 240 kW. Výsledkom je násobne kratšie nabíjanie: z 10 na 80 % úroveň nabitia sa dostanete už za 18 min, čo zodpovedá takej stredne dlhej prestávke, ktorú by ste si so „spaľovacím“ autom tak či tak dopriali.

A vedeli ste, že elektromobil môžete použiť aj ako pojazdný zdroj elektriny? S technológiou Vehicle to Load (V2L) získate plnohodnotnú 230 V zásuvku s prúdom až 16 A, akú máte bežne doma. Poslúži vám na kempovanie – môžete z nej napájať prenosnú chladničku, nabíjať smartfón, notebook či tablet, elektrický bicykel, kolobežku… Takisto môžete používať elektrický varič, gril, rýchlovarnú kanvicu alebo auto použiť na prácu a na napájanie elektrického náradia. Vŕtačka, brúska, píla, elektrické nožnice na živý plot, k ničomu z toho už nebudete potrebovať elektrocentrálu.

Riešenie na kratší dojazd elektromobilu

Jediným zaručeným receptom, ako nevybiť batériu elektromobilu, je vedieť, kde a kedy ju budete nabíjať. Toto je zároveň aj veľký problém začínajúcich elektromobilistov, ktorí sa boja krátkeho dojazdu. Je to pochopiteľné, keďže si na to musia zvyknúť, nikomu sa však nechce neustále myslieť na to, že bude niekde musieť nabíjať.

Elektrické autá na predaj Kia však majú riešenie. Je ním pokročilý navigačný systém, ktorý počíta aj s prestávkami na nabíjanie. Zbiera pritom dáta o úrovni nabitia batérie, vašom spôsobe jazdy a aktuálnom dojazde.

Na základe toho vám zoptimalizuje trasu tak, aby ste mali po ruke nabíjačku a mohli elektromobil včas nabiť. Ukáže vám pritom typ a výkon danej nabíjacej stanice a aj odhadovaný čas, ktorý tam strávite, kým auto nabijete doplna. Aj s elektromobilom tak budete môcť jazdiť spontánne a bez zdĺhavého plánovania.

Pripravené v spolupráci s KIA

Mohlo by vás zaujímať