Nový rok a predsavzatia na 2022
Dnes je Nový rok a ja mám výročie. Je to presne rok, čo každý týždeň píšem do sobotnej rubriky. Takže už som napísala 40plus článkov. Vlastne je to už 50plus.
„Ako to ty stíhaš každý týždeň napísať nový článok? Veď ja to nestíham ani čítať,“ povedala mi moja kamarátka.
Veru, ani sama neviem. Pred rokom som ani ja neverila, že dokážem toľko vyprodukovať. Asi to bude tým, že to vzniklo tak spontánne. Neplánovane. Žiadne novoročné predsavzatie. Hovorila som si vtedy: „To nedáš.“
Dala som. Vyzerá, že niekedy, paradoxne, to naše „to nedáš“ je celkom dobrá motivácia a výzva.
Viete, čo je to CTA?
Poznáte také tie tlačidlá, keď brázdite po online priestore internetu, výrazne farebné a prípadne aj blikajúce? Ktoré vás vyzývajú k akcii?
CTA – CALL TO ACTION. V preklade VÝZVA K AKCII.
„KÚPIŤ“
„OBJEDNAJTE HNEĎ“
„REZERVUJTE TERAZ“
„CHCEM VEDIEŤ VIAC“
„HRAŤ“
„STIAHNITE IHNEĎ“
„MÁM ZÁUJEM“
Radi ich stláčame. Klikáme. Nielen v onlajn svete, ale aj v tom offlajnovom.
Skrátka, v živote.
Jednoduchý, krátky, výstižný text, ktorý vyzýva na vykonanie akcie.
„VYNES SMETI“, „UMY SI ZUBY“, „CHOĎ SPAŤ“, „NASTAV SI BUDÍK“, „ZAPLAŤ ÚČTY“, „KÚP ROŽKY“, „TICHO“, PREBOHA, CHOĎ UŽ“, „NEZABUDNI“, „PRIPOMEŇ MI“, ZAVOLAJ, PRACUJ, UVAR, ZJEDZ, VYCIKAŤ, SPAŤ, VSTÁVAME!!!
Ale pozor, nečakajte, že každé CTA tlačidlo splní vaše očakávania a že tí, ktorým je smerované, urobia to, čo od nich chcete.
Tak ako v online marketingu, tieto tlačidlá musia mať určité prvky, aby boli účinné.
Dostatočná veľkosť, aby pritiahli pozornosť
Napríklad XXL spišské párky, dve kačky za cenu jednej, naše obrovské brucho, ktoré zahliadneme v odraze skleneného výkladu na ulici.
Logické umiestnenie
Napríklad umiestniť všetky plné vrecká s odpadkami v tínedžerskej izbe.
Pracovať s medzerami
Tu treba vychádzať zo správania a myšlienkových pochodov svojich používateľov. Pri tých mojich sa mi osvedčili dva spôsoby práce s medzerami:
- Nechať okolo „CTA tlačidla“ dostatočne veľký prázdny priestor, aby vyniklo a nebolo blízko iného. Napríklad „NEZABUDNI A“ nikdy nie vedľa „NEZABUDNI B“. To nemôže skončiť inak, ako zabudnutím A aj B.
- Alebo, naopak, „CTA tlačidlo“ dať blízko niečoho, s čím logicky súvisí. Napríklad položiť vrecko s odpadkami ku dverám, keď ide „používateľ“ von.
Používať kontrastné farby
Napríklad farbu červeného fučiaceho býka.
Vyjadriť pocit naliehavosti
Vyvolať pocit, že čím dlhšie sa bude vyčkávať s vykonaním akcie, tým viac sa za to zaplatí. Napríklad nutnosť kupovať si stále nové rifle väčších a väčších a ešte väčších konfekčných veľkostí.
Alebo také odpočítavacie CTA, ktoré bude odpočítavať minúty do Veľkého Konca Sveta, kedy zhasne to zelené svetielko Wi-Fi. Toto CTA je z hľadiska naliehavosti účinné okamžite.
Vyvolať emóciu a nadšenie
Napríklad CTA, ako sieťované pančuchy, vypasované rifle alebo viac ako štvorsekundový očný kontakt. Alebo parádne nové susedovo auto. Prípadne susedove sliepky, ktoré znášajú 5x viac vajec. To dokáže vyvolať veľké emócie.
Je ich veľa všade okolo nás. CTA manželky, CTA manželia, CTA rodičia, CTA deti, CTA starí rodičia, CTA psy, CTA mačky…
Nový rok je tiež väčšinou také tlačidlo CTA
Vyzýva nás k zmenám. K niečomu novému. K odhodlaniu prežiť ďalší rok šťastnejšie. Prežiť ho podľa svojich predstáv. Alebo, pri všetkej skromnosti, PREŽIŤ.
Občas sme aj my sami tými pomyselnými CTA tlačidlami. Vyzývačmi. Skrátka, inšpirujeme druhých.
A ak som bola aj ja inšpiratívnym tlačidlom CTA, hoci aj pre jedného z vás, tak som rada, že som prijala túto výzvu. Moju vlastnú výzvu k akcii. Výzvu začať písať.
Prajem vám, aby ste klikali na tie správne CTA tlačidlá a odvážili sa prijať nové výzvy.
Veď všetko, čo za niečo stojí sa väčšinou začína výzvou.
Šťastný, zdravý a „vyzývavý“ nový rok. ❤
Silvia Grecová
Korektúry: Katarína Málková
Máte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/
Žijeme v blahobyte, len si to často neuvedomujeme…
„Žijeme v dobe, keď máme všetkého dostatok. Dalo by sa povedať, že žijeme v blahobyte. Aj keď je teraz ťažšia doba, tak stále máme teplo, svetlo, jedlo, teplú vodu a záchod splachujeme pitnou vodou.“ Aj takto sa pozerá na aktuálnu situáciu Jasna Bosnič Opavská, interiérová dizajnérka a moja dlhoročná priateľka. Pozrite si rozhovor, ktorý vám možno ukáže iný pohľad na životné výzvy, ale aj na dizajn.