Počas korony prišla o podnikanie a začína od piky. Porcelán nie je len pre „horných 10-tisíc“…

Počas korony zavrela svoj biznis v oblasti eventov. Teraz začína ODznova a ponúka krásu pretavenú do porcelánu.

Martina Dulajová je akčná žena, ktorá, tak ako mnohí po korone, musí začínať odznova. Oblasť umenia a organizovania podujatí bola skoro na tri roky poslaná do zabudnutia. Rozhodla sa začať odznova a ja som ju vyspovedala. Tento rozhovor robím spontánne, pretože podporovať drobných podnikateľov, a najmä po 40-ke, považujem za dôležité.

Martina, aký to bol pocit zatvoriť aktívne dlhoročné podnikanie?

Taký ako pre každého, kto sa venuje svojej práci a firme 15rokov – ťažký. Hlavne sme mali v tom období nabookovaných veľa akcií, ľudia tým pádom prišli o prácu a, samozrejme, aj o financie a zdroj obživy. Väčšina eventových a promo agentúr Covid-šialenstvo ani „neprežila“ a museli pozatvárať firmy, je s tým tiež úzko spätý aj gastrobusiness, ktorý sa, myslím, ani doteraz nespamätal.

Dostalo sa ti počas korony aj nejakých kompenzácií? Ako si sa ako podnikateľka v tej dobe cítila?

Bezmocne – to bude asi ten správny výraz. Buduješ niečo dlhé roky, podnikáš poctivo, dodržuješ zákony, platíš odvody a všetko, čo ti štát prikazuje, a nakoniec dopadneš tak, že prídeš o niečo, čo si budovala roky, za pár mesiacov a bez vlastnej viny.

Vieš, ja sa hrozne hnevám na týchto našich vládnych predstaviteľov, však vieš, že sa aktívne venujem aj politike (samozrejme, v rámci mojich časových možností) a myslím si, že za to, čo tu spôsobili za posledné 2 roky, by mali byť súdení a potrestaní. To isté sa týka aj médií, ktoré vyvíjali tlak na ľudí častokrát neoverenými a klamlivými informáciami a zbytočne strašili ľudí, len aby splnili účel, za ktorý mali zaplatené. Samozrejme, česť výnimkám.

Úprimne, doteraz som nepochopila, ako je možné, že nikto v tomto štáte nerieši, koľko peňazí sa minulo na celoplošné testovanie a že sme mohli mať za to min. 2 nové nemocnice a nemuseli sme tu mať nonstop tento krízový stav v zdravotníctve.

A keď už takto úprimne, tak ti poviem, že sa hnevám veľmi aj na tú našu hlavu štátu, ktorá namiesto toho, aby si chránila svojich občanov, tak ich šupla cez palubu a nechala na nás robiť pokusy, nezastavila to šialenstvo, nezahnala armádu späť do kasární, skrátka, oklamala ľudí, ktorí jej verili a ktorí si ju zvolili. Ale dosť o politike, poďme spať k porcelánu, keďže toto má byť rozhovor o pekných veciach.

Rozhodla podnikať v oblasti dizajnu a otvorila si predajňu s porcelánom. Čo ťa k tomu viedlo? Prečo porcelán?

Ja som otvorila obchod s porcelánom a home deco už pred viac ako 2 rokmi, len som ho musela zavrieť, keďže to bolo akurát v období, keď nás stále otvárali, zatvárali a ľudia sa báli chodiť pomaly aj vyniesť smeti, a nieto ešte chodiť do obchodu medzi ľudí. Takže som ho po roku musela zavrieť a vlastne teraz ho otváram nanovo a poviem ti, aj s obavami, čo sa zase bude diať a či to pôjde.

Mám rada taliansky dizajn, vždy som bola „liznutá umením“, a keď som na dovolenke v Taliansku objavila značku porcelánu Taitú Milano, tak som sa rozhodla priniesť ho aj na Slovensko. Mojou výhodou je, že hovorím po taliansky, čo u talianskych dodávateľov dosť pomôže „povybavovať“ veci.

U nás na Slovensku, bohužiaľ, väčšina ľudí, čo sa týka porcelánu, pozná len jednu značku a boja sa zmeny. Myslia si, že porcelán by mal byť decentný, používať by sa mal len na špeciálne príležitosti, poprípade ho vystaviť vo vitríne. Ja som opačného názoru, ja napríklad mojim deťom servírujem na porceláne odmalička, aby sa naučili, že stolovanie je tiež dôležité a naučili sa tak aj jeho kultúre. Je fajn, keď sa deti obklopujú peknými vecami, podľa mňa ich to formuje do budúcna.

Vieš, ľudia majú pocit, že porcelán je len pre „horných 10-tisíc“, ale to tak nie je. Ja mam sety, ktoré mám niekoľko rokov, sú kvalitné a dávam ich aj do umývačky – fungujem s nimi a nemám ich obité. Trošku nerozumiem, načo mi je porcelán vo vitríne, keď ho nepoužívam – to je také zvláštne, no… Asi preto, aby som ho ukázala susedom, že na to mám, ale nejem z neho.

Napríklad je zvláštne, že mladé baby vôbec porcelán alebo home deco nezaujíma… (samozrejme, opäť česť výnimkám). Ony si radšej kúpia drahú kabelku, lebo však to ostatní ľudia vidia, a porcelán by som mala predsa doma, to ma nikto nevidí, tak načo do toho budem investovať. Je to škoda, lebo, ako ja hovorím „pekné veci sú radosťou navždy“. Doma sa predsa tiež chceš obklopovať peknými vecami, ktoré, keď sa na ne pozrieš, tak ťa zakaždým potešia a vyčaria ti úsmev na tvári alebo aspoň spokojnosť a pohodlie.

Čo všetko nájdu v tvojej ponuke?

My máme v obchode primárne porcelán talianskej značky Taitú Milano, poháre zo syntetického kryštálu od Maria Lucu Giustiho a home deco (sochy a vázy) ručne vyrábané od celosvetových dizajnérov. Pozrite našu stránku www.happyporcelan.com. Chcela by som doobjednať aj ďalšie značky a sortiment, uvidíme, ako sa zabehne obchodík. Podľa toho uvidím, aké mám možnosti.

Všimla som si, že hľadáš posily do tímu. Urobme v rámci tohto textu aj inzerát na novú kolegyňu. Koho presne hľadáš?

Veru, hľadám šikovnú žienku, ktorá mi pomôže v predajni v Bratislave, nielen s predajom, ale aj s celkovým chodom obchodu, s výberom vhodného tovaru, tak celkovo, aby sme spolu fungovali a ľudia sa u nás v predajni cítili dobre. Potrebovala by som ju hlavne od 15:30 do 21:00 hod.

Čo by si odkázala ľuďom, ktorí dnes stoja na križovatke? Kde hľadať chuť vstať a pokračovať v inej oblasti? Ako sa vzdať starého a kde hľadať motiváciu?

Aach, tak to je ťažké. V dnešnej dobe dať dokopy dobrý nápad, financie a odhodlanie, no… klobúk dolu všetkým, ktorí to ešte nevzdali a snažia sa začať podnikať.

Snáď len toľko, že treba veľa pokory a myslieť pozitívne.

Pripravila: Martina Valachová

Korektúra:  Katarína Málková

Katarína Málková, jazyková korektorkaMáte firmu alebo projekt, kde potrebujete pomôcť s textami a korektúrami? Katarína Málková vám s nimi veľmi rada pomôže. Kontaktovať ju môžete tu: https://www.facebook.com/Corectus/

Mohlo by vás zaujímať