Umenie treba milovať, účty treba platiť

“To fakt idete odškodňovať tých komediantov? Myslím že pohár pretiekol!” Umenie treba milovať, účty treba platiť.

Umenie treba milovať, účty treba platiť.

Status na Facebooku (rozhodne nie jediný): “To fakt idete odškodňovať tých komediantov? Myslím že pohár pretiekol!”

Inzerát na facebooku: “…ak by ste niekto potrebovali službu ako dovoz, rozvoz, vlastním vodičský preukaz skupiny B, aj auto, prax v šoférovaní (aj súťažne), aj dodávky od 1997 bez prestávok. Mám aj zdravotný potravinársky preukaz. Isto sa dohodneme. Alebo mi súkromne prosím skúste ponúknuť akúkoľvek prácu. …mám aj školskú výukovú prax a ako bonus, učila som aj spev ako vyštudovaný hlasový pedagóg.”

Petra Maxinová, ktorá si dala ten inzerát, je herečka, speváčka, režisérka, manažérka v oblasti kultúry na voľnej nohe. Vyštudovala košické konzervatórium a Akadémiu umení v Banskej Bystrici. Účinkuje vo viacerých muzikáloch, napr. Krysař, Matúš Čák Trenčiansky, Mária Terézia… Speváčka a manažérka revivalovej skupiny ABBA SLOVAKIA.

„Situácia, ktorá teraz nastala, ma zo dňa na deň odrezala od všetkých príjmov.“ Hovorí Petra.

Aká je práca umelca na voľnej nohe?

Ťažká. Na rozdiel od zamestnancov sme živí iba z honorárov. Túto prácu dokážu robiť iba ľudia zamilovaní do umenia. Často zasahuje do súkromia človeka, je fyzicky i psychicky náročná. Preto mávajú umelci zväčša partnera z tohto prostredia. Výsledkom v tejto situácii je, že viaceré manželské páry prišli o zdroj príjmov naraz. Nik nečakal, že by mohlo niečo takéto nastať.

Prečo ste teda na voľnej nohe? Zamestnancovi je asi ľahšie. Alebo bezpečnejšie?

Divadlá nás aj trochu tlačia do pozície slobodného umelca, dôvodom sú odvody. Ak potrebujú hercov, prizvú si ich. Ale napríklad za mňa z pohľadu réžie, ako režisérka musím hru najskôr naštudovať sama, neskôr urobiť konkurz, nasleduje práca s hercami, celým výrobným štábom, choreografom, scénografom, maskérkami, technikmi, osvetľovačmi, zvukármi, či orchestrom ako vidíte, nie je to len o hercoch.

Celý proces môže trvať aj 6 mesiacov. Podotýkam, zadarmo. Až keď sa inscenácia uvedie, začne plynúť honorár. A to som ešte nepovedala, že často za prácou cestujeme vo vlastnej réžii, platíme si teda aj stravu a ubytovanie.

Umenie treba milovať, účty treba platiť
Umenie treba milovať, účty treba platiť

Je nejaká možnosť zaistenia pre napríklad krízu, aká teraz nastala?

Neviem. Keď študujete a celý život pracujete na zdokonaľovaní sa, nemyslíte na to, že by ste mali pracovať aj mimo svoju oblasť.  Na to ani nie je čas. Prípadný výpadok príjmov riešime účasťou vo viacerých projektoch. Ale asi by sme sa všetci mali istiť aj prácou mimo svojho pôsobenia. Napríklad niekedy okolo roku 2000 som účinkovala v Krysařovi a zároveň pracovala vo finančnej spoločnosti. Ale to som ešte nebola matka samo živiteľka.

Aká je úloha umenia v tejto dobe, keď viacerí riešia skôr existenčné otázky?

Kultúra a umenie reflektuje danú dobu. V akejkoľvek kríze pomáha prejsť ťažkým obdobím. Teraz divadlá začali s  prenosmi predstavení a suplujú tak výpadok školského vyučovania v oblasti umenia.

Objavujú sa názory, že kompenzácia výpadku príjmov umelcov nie je prioritou. Čo si o tom ako umelec myslíte?

Kompenzácie by mali byť zavedené plošne, pre všetkých, ktorí sa zo dňa na deň ocitli bez práce, nielen pre umelcov. Všetci sme teraz na jednej lodi, a všetci sme sa ocitli v tejto vážnej situácii nie vlastným pričinením. Viaceré krajiny už avizovali plošné kompenzácie a úľavy, snáď sa to podarí aj na Slovensku.

Rozhovor pripravil: Juraj Vydarený

Foto: Archív Petry

Mohlo by vás zaujímať…

Ivana Molnárová, CEO Profesia: Sme mimo bežnej rutiny, ale môžeme veci zmeniť

 

Mohlo by vás zaujímať